Werken aan de zichtbaarheid van je bedrijf en je doelgroepen op een juiste manier bereiken is een kwestie van vallen en opstaan. Een strategie bedenken, uitvoeren, evalueren en opnieuw proberen is vaak wat werkt. Maar dat betekent dat je niet telkens het wiel opnieuw hoeft uit te vinden. Want onderweg leer je! Mijn lessen? Ik heb er 7 voor je!
1. Plan de campagne...
Ik zie mezelf nog zitten.. Er was nog niet veel opgezet qua marketing. Ik ging direct aan de slag. Maar ik vergat één heel belangrijk aspect.. Ik floot mezelf terug: Corianne terug naar de tekentafel én denk na over een aanpak. Dat kan een heel marketingplan zijn maar ook een eenvoudig A4'tje met daarop wat je van plan bent. Uiteraard wel gebaseerd op een scherpe analyse of zelfs onderzoek. Zonder duidelijke doelen en een heldere aanpak (je strategie) is je marketing stuurloos.
2. Hocus pocus focus!
Wat is de boodschap die je uit wilt dragen? Wat ga je verkopen? Focus daarop. Wanneer je denkt, ik bied zoveel verschillende opties/ diensten aan. Hier moet iets voor mijn klanten/bezoekers bij zitten. Toch werkt het vaak zo niet. De bezoekers moeten meer moeite doen, ze krijgen last van keuzestress, ze worden onzekerder van de juistheid van de keuze, ze komen er niet uit en klikken de site weg.
3. Waar blijven mijn klanten?
Mijn bedrijf heeft toch een nieuwe website? Waar blijven mijn klanten dan? Waarom maken ze geen gebruik van mijn diensten? Helaas, was het maar zo eenvoudig. Enkel een website online zetten is hetzelfde als een reclamebord ergens in een weiland zetten. Jouw doelgroep moet je weten te vinden. Je wilt bezoekers naar je website trekken, dus eigenlijk begint het nu pas.. Je moet bezoekers trekken naar je website.
4. Je website is nooit af! Mijn website is gevuld met teksten en foto’s, volgens mij is mijn website klaar. Helaas, pindakaas. Net als je bedrijfsvoering, veranderen er kleine dingen zoals; openingstijden, diensten en prijzen.
Daarnaast is het belangrijk om je website te blijven vullen met nieuwe informatie (pagina's, blogs), zodat Google doorheeft dat je website relevant is. En niks is vervelender als bezoekers die afhaken omdat ze de indruk hebben dat het allemaal een beetje verouderd is..
Je vindbaarheid. Luister naar je doelgroep. Op welke zoektermen zoeken zij als ze opzoek zijn naar de producten of diensten die jij (ook) aanbiedt? En word je hier al op gevonden? Zorg dat je hierop aansluit. En soms is het zelfs raadzaam om landingspagina’s aan te maken op specifieke zoektermen. Uiteraard zonder de behoeftes en intenties van je doelgroep uit het oog te verliezen.
Ook is het interessant om te kijken waar bezoekers eigenlijk naar opzoek zijn? Welke pagina’s worden bezocht en waarom andere niet? Lezen de bezoekers de informatie die je deelt? Kan de bezoeker de belangrijke informatie snel vinden? Of moeten ze zoeken? Allemaal zaken om rekening mee te houden. Dus helaas, je website is nooit klaar. Werk aan de winkel!
5. Meten is weten.
Check je Google Analytics. Ach die paar likes erbij. Dat hoef ik toch niet maandelijks bij te houden.. Daar heb ik nu even geen tijd voor.. Of wel toch wel? Ook in drukke tijden is het belangrijk om statistieken bij te houden. Want ook in de marketing geldt: meten is weten! Wat is je inzet, wat is je startpunt, waar zit de groei, wat werkt, wat werkt niet.. Alleen als je meet, kan je sturen en je doelen bewaken.
6. Netwerken daar doe ik niet aan hoor, niks voor mij..
Ze hebben me nu één keer gezien op een netwerk event, ze zien me weer aankomen.
Toch is het belangrijk om je gezicht te laten zien, top of mind te blijven. Ik geloof in de kracht van de herhaling. Je salesboodschap hoeft écht niet altijd genoemd te worden. Ik geloof dat mensen zaken doen met mensen, het moet je gegund worden. Door jezelf te laten zien, herhaaldelijk, blijf je zichtbaar en zal je op het netvlies blijven. Vergeet niet dat je niet direct kunt oogsten. Je zult eerst moeten zaaien.
7. Vraag hulp!
Je kan niet alles alleen en je hoeft ook niet alles alleen te doen. Houd dit in je achterhoofd en focus waarop je wilt focussen.
Comments